+48 500 310 980

Zrozumienie systemów kolorów addytywnych i subtraktywnych:

Pierwszą rzeczą, którą należy zrozumieć na temat RGB i CMYK, jest różnica między addytywnymi i subtraktywnymi przestrzeniami kolorów.

  • RGB to addytywna przestrzeń kolorów ; kiedy dodasz kolory do siebie, uzyskasz biel.
  • CMYK istnieje w subtraktywnej przestrzeni kolorów ; biały istnieje tylko wtedy, gdy kolory są nieobecne.

Wyświetlacze cyfrowe wykorzystują kolory addytywne. Tworzą ponad 16 milionów kolorów przy użyciu czerwonych, zielonych i niebieskich pikseli o różnej intensywności.

Druki natomiast posługują się kolorami subtraktywnymi. Kropki cyjan, magenta, żółte i czarne służą do tworzenia ponad 16 tysięcy kolorów.


Co to jest RGB?

Systemy kolorów addytywnych, takie jak RGB, są nazywane takimi, ponieważ po dodaniu kolorów stają się jaśniejsze, aż osiągną biel. Dodatkowe systemy kolorów, takie jak RGB, są standardem w materiałach cyfrowych.

To logiczne, jeśli pamiętasz, że kolory addytywne są tworzone za pomocą światła; im więcej światła dodasz, tym jaśniejszy i jaśniejszy kolor.

Dodatkowy system kolorów RGB opiera się na sposobie działania ludzkiego wzroku. W naszych oczach mamy trzy rodzaje fotoreceptorów stożkowych: dla fal świetlnych czerwonych, zielonych i niebieskich. Mózg następnie pobiera światło z tych trzech receptorów i interpretuje je jako miliony kolorów, które widzimy.

Kolor RGB został po raz pierwszy użyty w 1861 roku przez Jamesa Clerka Maxwella, fizyka matematycznego, podczas próby tworzenia kolorowych fotografii. Zrobił trzy zdjęcia tego samego obiektu z czerwonymi, zielonymi i niebieskimi filtrami, a kiedy przez wszystkie trzy zdjęcia pojawiło się białe światło, wyświetliło się pełnokolorowy obraz.


Co to jest CMYK?

Podczas gdy addytywne systemy kolorów są standardem w obrazowaniu cyfrowym, subtraktywne systemy kolorów, takie jak CMYK, są standardem w materiałach drukowanych.

Może to powodować pewne problemy z dokładnym odwzorowaniem kolorów, ponieważ wyświetlacze cyfrowe mogą tworzyć znacznie więcej kolorów niż drukowane tusze lub barwniki.

W większości zadań drukowania w kolorze zaczynasz od białego tła i używasz atramentów cyjan , magenta , żółty i czarny do blokowania jego części i tworzenia różnych kolorów. Odejmujesz światło od pierwotnej powierzchni, stąd termin odejmowanie.


Tradycyjnie pierwszy subtraktywny system kolorów opierał się na modelu mieszania pigmentów barwnych RYB (Red, Yellow, Blue). Chociaż ten model kolorów może tworzyć wiele innych kolorów po połączeniu ze sobą, model CMY (cyjan — określany również jako „niebieski procesowy”, magenta — określany również jako „przetwarzany czerwony” i żółty) jest jeszcze bardziej wszechstronny. Po dodaniu czerni (lub klucza) do miksu można stworzyć tysiące innych kolorów.

Ten model kolorów CMYK został po raz pierwszy użyty w druku komercyjnym w 1906 roku przez firmę Eagle Printing Ink Company, chociaż nie stał się standardem dla druku 4-kolorowego aż do połowy lat pięćdziesiątych.


Kiedy należy używać CMYK w porównaniu z RGB?

Wybór modelu kolorów (CMYK vs. RGB) zależy od tworzonej pracy.

Projektując produkty cyfrowe (projekty stron internetowych, grafiki w mediach społecznościowych, projekty mobilne itp.) będziesz pracować w przestrzeni kolorów RGB . Chociaż dokładność kolorów między różnymi rodzajami wyświetlaczy cyfrowych jest różna, na własnych wyświetlaczach będzie można zobaczyć dość dokładne odwzorowanie tego, co zobaczą użytkownicy.

Podczas pracy z mediami drukowanymi w swoich projektach wykorzystasz przestrzeń kolorów CMYK . Tutaj sprawy stają się nieco trudniejsze. Drukarki automatycznie konwertują cyfrowe pliki RGB na CMYK przed drukowaniem, ale ta automatyczna konwersja może tworzyć kolory, które wydają się znacznie bardziej przytłumione niż kolory widoczne na ekranie.

Aby zapobiec tej drastycznej różnicy w produkcie końcowym, upewnij się, że ustawiłeś przestrzeń kolorów pliku na CMYK. Chociaż niektóre kolory mogą nadal nie pasować w 100% do Twojego ekranu i końcowego produktu drukowanego, uzyskasz znacznie lepsze przybliżenie.


Problemy z konwersją RGB na CMYK

Jednym z największych problemów, jakie możesz napotkać jako grafik, jest konwertowanie obrazów RGB na CMYK. Często okaże się, że kolory nie są dokładnie odwzorowywane.

Tworząc materiały drukowane, upewnij się, że pracujesz w dokumencie skonfigurowanym tak, aby naśladować kolory CMYK w celu uzyskania najdokładniejszego produktu końcowego.

Kolory RGB i CMYK

Zrozumienie podstawowych różnic między trybami kolorów CMYK i RGB sprawia, że ​​praca grafika jest bardziej wydajna i pomaga zapobiegać niespodziankom w końcowych produktach — drukowanych lub cyfrowych. Jeśli chodzi o model koloru RYB, którego nauczyłeś się jako dziecko, nadal jest on używany podczas mieszania pigmentów do farb, więc dobrze jest zachować go również w pamięci.










Funkcja dostępna tylko dla zalogowanych.