Blog, Blogowanie

+48 500 310 980

Blogowanie dla początkujących: 10 wskazówek, jak szybko rozpocząć swój blog


Na całym świecie działa ponad 600 milionów blogów i nie bez powodu. Niezależnie od tego, czy jest to część twojego hobby, czy zawodu, blogowanie niesie ze sobą wiele korzyści.


Dla firm tworzenie bloga to potężna strategia marketingowa. Nie tylko wzmacnia to Twoje SEO, ale także buduje Twój autorytet w tej dziedzinie i pomaga budować relacje z grupą docelową.Blogowanie ma podobne zalety, gdy jest używane przez blogerów hobbystycznych i profesjonalnych pisarzy. To nieocenione narzędzie do wyrażania siebie w sieci i odkrywania swoich pasji. To także skuteczny sposób, aby stać się wiodącym głosem w swojej niszy, rozwijać swoją osobistą markę, a nawet zarabiać w Internecie.

Bez względu na powód blogowania, stał się to kluczowym sposobem budowania obecności w Internecie i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami ze światem. Poniżej zebraliśmy kilka pomysłów na blogowanie dla początkujących, które pomogą Ci zacząć.


Wskazówki dotyczące blogowania dla początkujących

1.Wybierz niszę blogową

2.Zbadaj swoją publiczność

3.Czerp inspirację online

4.Dowiedz się, czego szukają ludzie

5.Używaj słów kluczowych strategicznie

6.Uporządkuj swój blog według kategorii

7.Utwórz kalendarz redakcyjny

8.Zacznij od konspektu

9.Korzystaj z danych i badań

10.Napisz potężną kopię


01.Wybierz niszę blogową

Znajdź nisze


Kiedy zakładasz bloga, musisz mieć konkretny cel lub niszę, aby przyciągnąć czytelników. Najlepiej, jeśli wybierzesz jeden, szeroki temat, który będziesz mógł dogłębnie zgłębić. Ale jak decydujesz, na czym się skupić?

Najpierw pomyśl o swoich celach. Chcesz wypromować swój biznes? Dziel się informacjami lub odkrywaj swoją pasję? Zarabiać na swoich treściach? Niezależnie od tego, czy zamierzasz pisać o swojej branży, zagłębić się w swoje osobiste zainteresowania, czy też zarabiać na witrynie, rozważenie ogólnych celów może wskazać ci właściwy kierunek.

Niezależnie od tego, którą niszę blogową wybierzesz, stanie się to cechą definiującą Twoją obecność w Internecie. Mając to na uwadze, skup się na obszarze, w którym masz doświadczenie i który jest naprawdę podekscytowany.


Niektóre z najpopularniejszych rodzajów blogów to:


  • Blogi biznesowe
  • Blogi podróżnicze
  • Blogi kulinarne
  • Blogi finansowe
  • Blogi lifestylowe
  • Blogi osobiste
  • Blogi modowe
  • Blogi wellness
  • Blogi projektowe
  • Blogi technologiczne


Opierając się na swoim doświadczeniu, możesz chcieć jeszcze bardziej ograniczyć niszę, aby zaspokoić potrzeby określonej grupy odbiorców. Na przykład w niszach związanych z podróżami po Europie lub gotowaniem możesz zdecydować się na skupienie się na podróżach budżetowych lub jedzeniu wegańskim.

Jeśli nie masz pewności, którą niszę wybrać, przejrzyj te przykłady blogów, które pomogą Ci w prowadzeniu. Następnie wybierz szablon bloga, aby rozpocząć.

blogowanie dla początkujących: szablony blogów


02. Zbadaj swoją publiczność

Jeden z największych błędów początkujących w blogowaniu? Nie znając swoich odbiorców. Oprócz określenia, o czym będziesz pisać, musisz określić, dla kogo będziesz pisać. W oparciu o rodzaj tematu, jaki zamierzasz stworzyć, rozważ typy osób, które będą czytać Twojego bloga. Profesjonaliści biznesowi? Entuzjaści jogi? Spodziewasz się mam?

Następnie zanotuj niektóre z ich zainteresowań, problemów i potrzeb. W oparciu o to, co wiesz o ich osobowości, przeprowadź burzę mózgów, jakie tematy będą ich interesować lub z jakimi problemami mogą się zmierzyć.

Miej te pomysły na uwadze, gdy wymyślasz tematy bloga i piszesz samą treść. W przypadku każdego tworzonego artykułu powinieneś jasno zrozumieć, dlaczego ta konkretna treść będzie oferować wartość twoim czytelnikom.


03. Czerp inspirację online

Czerp inspiracje

Jako początkujący bloger prawdopodobnie zastanawiasz się, jak wymyślić pomysły na tematy bloga . Burza mózgów to oczywiście świetna strategia. Ale pomocne jest również przeprowadzenie badań, aby dowiedzieć się, które tematy są pożądane.

Zacznij od sprawdzenia konkurencyjnych blogów w swojej branży. Miej oko na tematy, które poruszają. Możesz użyć narzędzia do analizy konkurencji, takiego jak BuzzSumo , aby określić, które artykuły konkurencji są najskuteczniejsze – to znaczy, które z nich uzyskują najwięcej kliknięć lub udostępnień w mediach społecznościowych.

Dobrym pomysłem jest również przechowywanie na kartach popularnych treści. Oto jak:

Przeglądaj kursy online w swojej niszy, za które ludzie płacą, takie jak Udemy , SkillShare i LinkedIn Learning .

Bądź na bieżąco z bieżącymi wydarzeniami i najmodniejszymi wiadomościami w swojej branży.

Sprawdź kanały pytań i odpowiedzi z platform takich jak Quora .

Zbadaj bestsellerowe, najwyżej oceniane lub nowo opublikowane książki.

Zapoznaj się z popularnymi tematami wyszukiwania za pomocą Trendów Google . Na przykład na poniższym obrazku widać, że przepisy wegańskie są bardziej pożądane niż przepisy paleo, ale oba mają stały strumień zainteresowania.

Na podstawie badań popularnych i skutecznych tematów zacznij tworzyć listę pomysłów na tematy do swoich artykułów.


04. Dowiedz się, czego szukają ludzie

Tworząc listę tematów, będziesz chciał przeprowadzić trochę badań nad słowami kluczowymi. Jest to praktyka kierowania określonych słów i fraz w artykule na podstawie tego, czego szukają Twoi odbiorcy w wyszukiwarkach.

Nie musisz być ekspertem od badania słów kluczowych, ale warto wiedzieć, jakich haseł szukają ludzie. Pomoże to nie tylko w pisaniu treści, które lepiej przemawiają do odbiorców, ale także pomoże Ci uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania – zapewniając, że Twoje treści zostaną faktycznie przeczytane.

Chociaż badanie słów kluczowych może brzmieć onieśmielająco, w rzeczywistości jest dość proste. Dostępnych jest kilka narzędzi do blogowania – niektóre z nich są bezpłatne –


  • które wskażą Ci właściwe słowa kluczowe. Obejmują one:
  • Odpowiedz publicznie (za darmo)
  • Ubersugestia (bezpłatnie)
  • Planer słów kluczowych Google (bezpłatny)
  • SEMrush
  • Ahrefs
  • Blogowanie dla początkujących: AhrefsBlogowanie dla początkujących: Ahrefs


Po zidentyfikowaniu głównego słowa kluczowego, na które chcesz kierować reklamy w określonym temacie, wykonaj szybkie wyszukiwanie tego słowa kluczowego w Google. Przeczytaj 10 najlepszych artykułów, aby zorientować się, o czym mówią. Nie bez powodu plasują się w pierwszej dziesiątce, więc upewnij się, że Twój post na blogu dotyczy podobnej tematyki.


05. Strategicznie używaj słów kluczowych

Oprócz badania słów kluczowych, aby zrozumieć, o czym chcą czytać Twoi odbiorcy, powinieneś również uwzględnić te słowa kluczowe w tekście. Po pierwsze, dobrą praktyką jest dodanie słów kluczowych zarówno do tytułu, jak i treści artykułu. Pomoże to Google dokładnie zrozumieć, o czym jest Twój artykuł.

Przesyłając post, pamiętaj, aby uwzględnić również słowa kluczowe w następujących miejscach:

Tytuł meta: to niebieski tytuł, który widzisz w wynikach wyszukiwania Google.

Meta opis: to krótki akapit pod niebieskim tytułem w wynikach wyszukiwania Google.

Tekst alternatywny: to tekst, który dodajesz do obrazów, aby były „czytelne” dla wyszukiwarek (więcej na ten temat w kroku 12.)

Należy pamiętać, że słowa kluczowe powinny naturalnie pasować do tekstu. Wielokrotne, masowe używanie słów kluczowych nazywa się wypychaniem słów kluczowych i jest to spamerska praktyka, która może zaszkodzić SEO.


06. Uporządkuj swój blog według kategorii

Podobnie jak w przypadku porządkowania szafy według kategorii, będziesz chciał zastosować podobne podejście do swojego bloga. Jeśli dopiero zaczynasz swój blog, sformatuj go w taki sposób, aby ułatwić czytelnikom znalezienie tego, czego szukają. Na przykład możesz chcieć dodać nadrzędne kategorie tematyczne do menu nawigacyjnego.

Google również docenia tę strukturę - w rzeczywistości jego algorytmy biorą pod uwagę strukturę witryny przy określaniu, które posty mają się znaleźć w czołówce wyników wyszukiwania. Tak więc uporządkowanie kategorii blogów jest korzystne na wszystkich frontach.


07. Utwórz kalendarz redakcyjny

Jeśli chodzi o blogowanie dla początkujących, kluczem jest spójność. Aby założyć udanego bloga, musisz regularnie publikować treści. Ciągłe publikowanie to znak, że Twój blog jest autorytetem w Twojej dziedzinie, a Twoje treści są świeże i aktualne. Ponadto algorytm Google nagradza blogi, które często publikują.

Najlepiej byłoby, gdybyś mógł publikować artykuł co najmniej 2-3 razy w tygodniu. Jeśli teraz to dla ciebie nierealne, zacznij od jednego na tydzień i od tego momentu. Najważniejszą rzeczą na początku jest zobowiązanie się do realistycznego, osiągalnego harmonogramu publikacji.

Aby zachować odpowiedzialność, stwórz kalendarz redakcyjny. Otwórz plik w programie Excel lub Arkuszach Google i dodaj kilka kolumn, które pomogą Ci śledzić swój harmonogram. W naszym własnym kalendarzu redakcyjnym lubimy umieszczać osobne kolumny dla pomysłu na temat, daty publikacji, słowa kluczowego i statusu postępu.

Blogowanie dla początkujących: Kalendarz redakcyjnyBlogowanie dla początkujących: Kalendarz redakcyjny

Aby dotrzymać terminów, pamiętaj o przeprowadzeniu burzy mózgów i przeprowadzeniu wszystkich badań z wyprzedzeniem. Upewnij się, że masz czas nie tylko na pisanie treści, ale także na wybór mediów i edycję postów.

Jeśli potrzebujesz więcej rąk na pokładzie, spróbuj otworzyć swojego bloga dla zaproszonych pisarzy. Wielu autorów, w ramach budowania własnej reputacji w Internecie, poszukuje możliwości zamieszczania artykułów w witrynach innych niż ich własna.


08. Zacznij od konspektu

Gdy masz już pomysł na temat i przybliżoną liczbę słów, będziesz chciał zaplanować strukturę swoich artykułów. To kluczowy krok do stworzenia mocnego materiału.

Twój konspekt powinien zawierać trzy główne elementy:

Wprowadzenie: To będzie akapit otwierający Twój artykuł. W swoim konspekcie dodaj kilka wypunktowanych notatek z kilkoma pomysłami, które chcesz zawrzeć w swoim wstępie.

Treść: To będzie treść twojego artykułu. Użyj swojego konspektu, aby uporządkować wszystkie swoje myśli. Każdy główny pomysł powinien mieć osobną sekcję w Twoim artykule. Zanotuj główne punkty, które chciałbyś zawrzeć w każdej z tych sekcji, a także kilka przykładów ilustrujących swoje uwagi.

Wniosek: To będą ostatnie 1-2 akapity twojego artykułu. Chociaż nie każdy artykuł musi mieć sekcję końcową, jest to dobry sposób na powiązanie wszystkich głównych punktów. Zakończ swój konspekt sekcją końcową i dodaj kilka wypunktowań z pomysłami, które chcesz uwzględnić.

Jeśli utkniesz w tworzeniu konspektu, poszukaj inspiracji w tych szablonach postów na blogu . Obejmują one różne formaty treści blogów, od postów z instrukcjami, przez przewodniki dla początkujących, po studia przypadków.


09. Korzystaj z danych i badań

Badaj rynek

Porozmawiajmy trochę więcej o treści Twoich postów na blogu. Oprócz nadania artykułowi ścisłej struktury, musisz również wykonać kopię zapasową swoich wypowiedzi. To ostatecznie sprawia, że ​​jest to przekonujący, mocny i wiarygodny utwór.

Co więcej, posiadanie bogatego w dane fragmentu maksymalizuje szanse, że ludzie wrócą do Twojego artykułu w sieci. Za każdym razem, gdy otrzymasz link zwrotny do swojego artykułu, poprawia to pozycję posta w wyszukiwarce.

Kiedy zbierasz pomysły na swój artykuł, zrób kilka badań, aby znaleźć statystyki, które wspierają twoje twierdzenia. Na przykład nie mów po prostu „Coraz więcej osób przegląda internet za pomocą urządzeń mobilnych”. Powiedz : „Około połowa ruchu internetowego na całym świecie pochodzi z urządzeń mobilnych”. Dobrym pomysłem jest wbudowanie tych danych do konspektu przed rozpoczęciem pisania.

Widzisz, jak powyższa statystyka jest połączona z hiperłączem? To jest dokładnie to, co będziesz chciał zrobić, aby przypisać odpowiedni kredyt każdemu zewnętrznemu źródłu.

Gdy poczujesz się bardziej komfortowo z blogowaniem, możesz również chcieć zająć się robieniem oryginalnych badań (np. przeprowadzaniem ankiet online wśród odbiorców) i wywiadów. Pomoże to w tworzeniu oryginalnych treści, do których świat online zwróci się w celu uzyskania autorytetu i wiedzy.


10. Napisz potężną kopię

Kopia pisemna

Po zbudowaniu konspektu będziesz w pełni przygotowany do stworzenia pierwszego szkicu. Pisząc post na blogu , używaj swojego zarysu jako przewodnika, upewniając się, że zawiera on następujące elementy:

Nagłówek: Napisz chwytliwy i intrygujący nagłówek, aby przyciągnąć czytelnika i zachęcić go do kliknięcia Twojego artykułu. Jeśli utkniesz, wypróbuj tę skuteczną formułę tytułu bloga : liczba + przymiotnik + słowo kluczowe + obietnica dla czytelnika . Możesz także użyć tego generatora tytułów, aby pobudzić swoją wyobraźnię.

G-CTRT8WTHGK GTM-N7PLXBD 326305793 AW-361784276 gtag('config', 'AW-361784276');
Funkcja dostępna tylko dla zalogowanych.