+48 500 310 980

Jak ukraińskie agencje reklamowe wykorzystują kreatywność, aby wspomóc wysiłek wojenny

Kijowska agencja Bickerstaff ma nadzieję, że od tworzenia antyrosyjskich kampanii propagandowych po projektowanie brandingu dla organizacji humanitarnych, kijowska agencja Bickerstaff ma nadzieję, że kreatywność „dostanie się do serca wroga”.


Nie tak dawno Maryna Czerniawska, szefowa kreatywnej grupy w kijowskiej agencji kreatywnej Bickerstaff, czuła się rozczarowana swoją pracą. „Czuła

m się wypalona i zmęczona. Poprosiłam szefa, aby dał mi twórczą przerwę” – mówi CR. „Myślałem, daj spokój Maryna, masz prawie 30 lat i co robisz na całe życie? Po prostu wymyślasz dowcipy o jogurcie czy coś takiego? Nie jest zbyt potężny, nie jest interesujący i potrzebny na świecie. Więc kiedy dostałem odprawę dotyczącą kampanii rosyjskich mam, pomyślałem: OK, właśnie tego chcę”.

Krótkie opowiadanie Czerniawskiej jest kampanią stworzoną przez Bickerstaff w celu dzielenia się informacjami z rodzinami rosyjskimi i białoruskimi o krewnych, którzy zostali schwytani lub zabici na Ukrainie.

Ukraina

UkrainaZdjęcia z kampani Bickerstaff To Russian mothersOprócz kanału Telegram i strony internetowej z informacjami o tych żołnierzach , Bickerstaff stworzył poruszające wideo z nagraniem głosu rosyjskiego żołnierza przemawiającego do swojej matki , któremu towarzyszyły zdjęcia pocisków uderzających w budynki oraz nagrania schwytanych żołnierzy. Został wysłany do Związku Komitetów Matek Żołnierzy Rosji, a Bickerstaff twierdzi, że obejrzano go około 500 tysięcy razy.

„To był naprawdę trudny emocjonalny punkt, ponieważ zwykle podczas tworzenia komunikacji lub kampanii próbujesz poczuć się w miejscu osoby, której sprzedajesz lub mówisz rzeczy” – dodaje Chernyavskaya, która obecnie pracuje z Amsterdamu. podróżowała tam przed wybuchem wojny 24 lutego. Reszta jej rodziny nadal przebywa na Ukrainie.


U góry i powyżej: fotosy z kampanii Bickerstaff To Russian Mothers
„To było naprawdę trudne, ale prawdopodobnie po raz pierwszy w mojej karierze poczułem, że to, co robię, jest nie tylko zabawne, urocze, piękne lub stylowe. To dla kogoś ważne. I to było trudne, ale to była wielka lekcja”.

Kampania jest jednym z kilku projektów, nad którymi agencja pracuje obecnie we współpracy z ukraińskim rządem, obok innych projektów brandingowych dla organizacji humanitarnych działających w tym kraju oraz projektów z wcześniejszymi klientami Bickerstaff – w tym próba zebrania pieniędzy na schronisko dla psów na obrzeżach Kijowa, który ma problemy z opieką nad tysiącami zwierząt.

Przed wojną agencja wykonywała wielokrotnie nagradzaną pracę dla ukraińskiego banku Alfa-Bank, ukraińskiej wyspy Chortytsia i ukraińskiej firmy ochroniarskiej Sheriff .

Połowa 17-osobowego zespołu Bickerstaffa pozostaje w Kijowie lub na okolicznych przedmieściach. Starszy projektant agencji do niedawna przebywał w Bucha i był zmuszony do ukrywania się w piwnicy przez prawie 14 dni bez elektryczności i ogrzewania, z bardzo małą ilością jedzenia i wody. Od tego czasu udało jej się przenieść do Kijowa i próbuje przenieść się na zachodnią Ukrainę, która według Czerniawskiej jest obecnie najbezpieczniejszym miejscem, mimo że wciąż jest bombardowana. 

Ukraina
Ukraina

  Rebranding ukraińskiej firmy ochroniarskiej Sheriff





Rebranding ukraińskiej firmy ochroniarskiej Sheriff, zastępując oryginalny symbol gwiazdy gwiazdką
Chociaż znajduje się w niewyobrażalnej sytuacji, Chernyavskaya twierdzi, że agencja szybko zareagowała na sytuację. „Drugiego lub trzeciego dnia wojny, kiedy wszyscy pogodziliśmy się z faktem, że wszystko się zmieniło, zdecydowaliśmy, że w tej chwili wszystko, co możemy zrobić, to coś, w czym jesteśmy dobrzy” – mówi CR. „Zdecydowaliśmy się dalej pracować, a teraz mamy dużo pracy – ale to tylko [projekty] non-profit, więc stale poszukujemy klientów komercyjnych poza Ukrainą, aby wesprzeć nasz zespół.

„Szczególnym faktem dotyczącym Ukraińców jako narodu jest to, że prawdopodobnie jesteśmy zbyt dumni, prawdopodobnie niepotrzebnie dumni. Regularnie otrzymywaliśmy pytania od kolegów z zagranicy, czy mogą przekazać nam darowizny lub wesprzeć nas finansowo, a my odpowiadamy: nie, dziękuję, ale możesz dać nam pracę. Wszyscy jesteśmy bezpieczni i nadal jesteśmy w stanie prawidłowo wykonywać swoją pracę”.

Walka z rosyjską propagandą jest obecnie kluczową częścią codziennej pracy Bickerstaffa. Czerniawskaja mówi, że mają nadzieję, że kampanie, nad którymi pracują, mogą przynajmniej przekonać Rosjan do zakwestionowania tego, co mówi im ich własny rząd. A agencja nadal wierzy, że kreatywność ma potencjał, aby wywołać tego rodzaju zmiany.

Branding dla Chortyci

Branding dla ChortyciBranding dla Chortyci
Branding dla Chortyci
– Do pewnego stopnia wiem, że to reklama, a kreatywność to przede wszystkim biznes, ale nadal uważam, że w tej przestrzeni i na tym rynku jest miejsce dla sztuki – mówi. „Wierzę, że sztuka w trudnych czasach ratuje ludzi i pomaga im otworzyć serca, słuchać i widzieć coś, czego wcześniej nie byli gotowi zobaczyć i usłyszeć.

„Naprawdę trudno jest pozbyć się gniewu, strachu i wszystkich negatywnych rzeczy, które masz w sobie. Każdy z nas ma obecnie te emocje… a kreatywność jest jednym z najpotężniejszych narzędzi. Nie możesz sprawić, by ludzie ci uwierzyli, jeśli po prostu ich bijesz i krzyczysz na nich. To trudne, ale w tej chwili jesteśmy jedną z najpotężniejszych grup. Nasi faceci walczą i bronią kraju bronią, [ale] dla tych, którzy nie mogą tego zrobić fizycznie, istnieje bardziej emocjonalny i artystyczny sposób, aby dostać się do serca wroga”.

Wagę silnej strategii komunikacyjnej w trudnych czasach widać także u prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego. Chociaż Chernyavskaya przyznaje, że miała zastrzeżenia, kiedy były aktor został wybrany w 2019 roku, mówi, że jasne jest, jak ważne było jego doświadczenie w telewizji i wrodzone zrozumienie komunikacji w czasie wojny. Czerniawska przypisuje swojemu sprytowi utrzymywanie Ukrainy w wiadomościach i umysłach ludzi, nawet jeśli ludzie na całym świecie, żyjący w pokojowych krajach, mogą zacząć tracić zainteresowanie atakiem straszliwych doniesień.


 
 
Kalendarze stworzone dla Alfa-Banku, wykonane przy użyciu starych kalendarzy, aby nie przyczaniać się do wylesiania





Kalendarze stworzone dla Alfa-Banku, wykonane przy użyciu starych kalendarzy, aby nie przyczyniać się do wylesiania
„Ludzie żyjący w bezpiecznych krajach nie będą protestować na swoich głównych placach przez miesiące czy lata” – wyjaśnia. „To się skończy, a dzięki prezydentowi, który jest naprawdę zręcznym showmanem, utrzymuje uwagę i zainteresowanie kwestią ukraińską”.

Według Czerniawskiej, ukraińskie Ministerstwo Cyfryzacji również wykorzystało siłę komunikacji, szybko gromadząc zespoły do ​​wysyłania wiadomości „do każdego zakątka rosyjskiego internetu”, a inne ukraińskie agencje reklamowe również pracują nad projektami, które mają przekonać kraj do prawdy. to leży za propagandą Putina.

I ta praca jest być może, mówi Czerniawska, jednym ze sposobów, w jaki Ukraińcy mogą zmagać się z przerażeniem, z którym obecnie się borykają. „Niektórzy z nas są wolontariuszami, na przykład pakując ładunki humanitarne” – mówi CR. „Niektórzy wykonują pracę, którą wykonuje nasz zespół, ponieważ wciąż jest to potrzebne.

„Praca to jedyna rzecz, która cię jakoś ratuje, ponieważ jeśli nie pracujesz, nie możesz po prostu Netflix i odpocząć. Nie możesz słuchać muzyki. Nie możesz czytać książki. Nie możesz spędzić trzech godzin na Instagramie lub TikToku, bo chodzi o wojnę, a jeśli nie chodzi o wojnę, nie możesz tego oglądać, ponieważ wydaje się, że to nie jest odpowiedni moment lub nieodpowiednia emocja, lub nie właściwa miejsce.

„Praca w tej chwili to rodzaj relaksu – nie chodzi o bycie zrelaksowanym, ale o skupienie się na czymś, z wyjątkiem przerażających zdjęć bomb i szpitali”.

POST /webmaster/api.svc/pox/SubmitContent?apikey=EEDECC1EA4AE341CC57365E075EBC8B6 HTTP/1.1 Content-Type: application/xml; charset=utf-8 Host: ssl.bing.com Content-Length: 413 http://example.com http://example.com SFRUUC8xLjEgMjAwIE9LCkRhdGU6IFN1biwgMTAgT2N0IDIwMTcgMjM6MjY6MDcgR01UCkFjY2VwdC1SYW5nZXM6IGJ5dGVzCkNvbnRlbnQtTGVuZ3RoOiAxMwpDb25uZWN0aW9uOiBjbG9zZQpDb250ZW50LVR5cGU6IHRleHQvaHRtbAoKSGVsbG8gd29ybGQh 0 Note: httpMessage value should be the base64 encoded version. XML response sample: HTTP/1.1 200 OK Content-Length: 0 POST /webmaster/api.svc/json/SubmitUrlbatch?​apikey=sampleapikeyEDECC1EA4AE341CC8B6 HTTP/1.1​ Content-Type: application/json; charset=utf-8​ Host: ssl.bing.com​ { "siteUrl":"http://yoursite.com",​ "urlList":[ "http://yoursite.com/url1", "http://yoursite.com/url2", "http://yoursite.com/url3" ] } JSON response sample: HTTP/1.1 200 OK Content-Length: 10 Content-Type: application/json; charset=utf-8 { "d":null } google-site-verification=OBQ3UDc8Aldzl2RMc_NJXAynq36IipfnAzS2P0oXTJY 1994679644F07AA877653695708680A9
Funkcja dostępna tylko dla zalogowanych.